Naujienos

Naujienos

LEAN diegimas „Kino pavasaryje“

2016-08-08
LEAN diegimas „Kino pavasaryje“

Šio straipsnio tikslas – paneigti dažnai Lietuvoje girdimą nuomonę, kad Lean (Toyota) vadybos sistema tinka tik gamybinėms organizacijoms arba bent jau tokioms, kuriose yra daug pasikartojančių, geriausia mechaninio tipo veiksmų. Kartais girdžiu teigiant, kad Lean neturėtų būti taikoma, pavyzdžiui, kūrybinėms, viešosioms ar paslaugas teikiančioms organizacijoms. Nepritariu tokiems teiginiams kategoriškai. Savo poziciją pagrįsiu puikiu lietuvišku pavyzdžiu: Lean diegimu VšĮ „Kino pavasaris“.

Ar LEAN (Toyota) vadybos sistema tinka „Kino pavasariui“?

Iš pirmo žvilgsnio, „Kino pavasaris“ netinka Lean diegimui, nes:

  • „Kino pavasaris“ nėra gamybinė organizacija. Ji teikia viešąją paslaugą, organizuoja kino festivalį.
  • „Kino pavasario“ veikloje nėra dažnai pasikartojančių, mechaninių ar rankinių procesų.
  • Tai ne procesas, o projektas – didelis projektas vykstantis pavasarį – tarptautinis kino festivalis.
  • „Kino pavasaryje“ dirba menininkai ir kūrybininkai – jie kultūriškai „nepasiduos“ standartizavimui ar šablonizavimui, kurį neišvengiamai atneša Lean.Tadas-2
  • Be to, pati organizacija yra nestabilaus dydžio: prieš festivalį „Kino pavasaris“ užauga nuo keliolikos nuolatinių darbuotojų iki ~ 80 apmokamų darbuotojų ir dar 200-300 savanorių. Po festivalio vėl sumažėja iki keliolikos pastovių darbuotojų komandos.

Nepaisant abejonių, „Kino pavasaris“ jau antri metai sėkmingai testuoja Lean principus ir metodus. Lean diegimas „Kino pavasaryje“ – tai puikus įrodymas, kad nuostatos ir mąstymo būdas yra visko pradžia. Pats „Kino pavasario“ vykdantysis direktorius Algirdas Ramaška pajuto Lean potencialą ir inicijavo Lean diegimą. Po vienerių metų darbo, kai teigiamas efektas veiklai jau yra akivaizdus, kolektyvas taip pat pripažino ir pamėgo Lean. Galime teigti, kad mums OVC Consulting, tai tapo bene smagiausiu ir rezultatyviausiu Lean diegimo atveju dėl darbuotojų įsitraukimo ir pozityvumo gerinant veiklą, dėl jaukios atmosferos organizacijoje.

Taigi, kaip atrodo Lean diegimas tokio neįprasto tipo organizacijoje?

Lean (Toyota) vadybos sistemos diegimą pradėjome paprastai – nuo gerinimo tikslų 2016-ųjų metų festivaliui. Kelis iš jų paminėsiu:

  1. Sumažinti filmų skaičių lyginant su 2015 m. festivaliu (30 filmų mažiau).
  2. Sumažinti nakties darbo krūvį iki festivalio pradžios.
  3. Pasiekti kuo tolygesnį lankytojų srautą visuose seansuose (kuo mažiau perpildytų arba tuščių seansų).
  4. Išlaikyti festivalio jaukumą svečiams ir lankytojams.

Šie tikslai puikiai atspindi Lean dvasią – eliminuoti nebūtinus veiksmus, užtikrinti proceso stabilumą ir kokybę. Galbūt tikslas apie jaukumą tariamai iškrinta iš konteksto? Iš tiesų ne, nes „Kino pavasario“ atveju tai yra vienas iš būdų matuoti kokybę.

Kokius tipinius Lean metodus pritaikėme?

Norint pasiekti tikslus, pravesta serija pagerinimų (kaizen sesijų) su „Kino pavasario“ komanda. Sesijų metu buvo iškelta serija gerinimo idėjų, kai kurios jų sėkmingai įgyvendintos, kitos (po bandymų) neprigijo ar buvo atmestos. Žemiau pateikiu keletą kaizen pavyzdžių iš tų, kurie pasiteisino. Taip pat nurodau tipinį Lean metodą ar principą, kuriam derėtų priskirti šiuos pagerinimus:

Standartizuoto darbo metodas:

  • Pradėta naudoti asana.com užduočių valdymo sistema reklamos gamybos procese.
  • Įvestas užduoties rinkodarai pateikimo šablonas.
  • Pertvarkytas renginių fotografavimo procesas, įdiegti nauji, aukštesni reikalavimai fotografams.
  • Pagerinta duomenų suvedimo praktika į specializuotą IT sistemą, Eventivalį.
  • Visuotinai pradėtas naudoti ir dalintis vieningas darbo e-kalendorius.

Vieno vieneto gamybos principas:

  • Filmų aprašus programos sudarytojai atiduoda redagavimui ne dešimtimis vieną kartą per savaitę, bet po kelis filmus kiekvieną dieną.
  • Sudarant programą buvo numatyti rezerviniai seansai tiems filmams, kurie būtų įtraukti į festivalį paskutiniu momentu arba skirti populiariausiems filmams.
  • Atsižvelgiant į bilietų faktinį pardavimą, komanda kasdien populiarino vis kitus neišpirktus seansus.

Nuolatinio gerinimo kultūra:

  • Įvesta rytinio susirinkimo praktika festivalio metu: kas rytą Forum Cinemas patalpose visa „Kino pavasario“ komanda vykdo susirinkimą stovėdami.

Susitvarkymas pagal 5S metodą:

  • Parengtas turimų DVD sąrašas ir DVD sistemingai sutvarkyti lentynose

Tai tik dalis pavyzdžių, kaip standartiniai Lean metodai sukurti gamybai veikia kūrybinėje – projektinėje organizacijoje.

Atskirkite Lean metodus nuo Lean kultūros

Mokydamas Lean (Toyota) vadybos visada akcentuoju – atskirkite kultūrinius principus nuo metodų. Pritaikyti metodus – sąlyginai lengvas uždavinys. Išugdyti tikrąją Lean kultūrą – labai nelengvas ilgas darbas. Nuolatinis gerinimas vienas iš bazinių Lean kultūros atributų. Šį principą Kino pavasaryje sustiprinom įvesdami reguliarias kaizen sesijas.

Tačiau reikia pripažinti, kad „Kino pavasario“ komandoje nuolatinio gerinimo tradicijos yra išskirtinai stiprios: jau dvidešimt antri metai jai netrūksta entuziazmo ir noro kasmet sukurti vis geresnį kino festivalį. Tai yra išskirtinis „Kino pavasario“ bruožas, kuris leidžia būti savikritiškais, iškelti daug naujų idėjų bei jas įgyvendinti. Būtent tokia kultūra ir yra tikroji Lean (Toyota) dvasia, kurią ir toliau stipriname žingsnis po žingsnio išbandydami nepažintus Lean metodus ir praktikas.

Autorius: Tadas Žibūda, OVC Consulting vyr. konsultantas

Nuotraukų autoriai: Gytis Matiukas ir Robertas Daškevičius


Paskutinės naujienos