Naujienos

Naujienos

Skubus pasiūlymas klientui ar vakarienė su draugais?

2016-06-27
Skubus pasiūlymas klientui ar vakarienė su draugais?

Kiekvienam iš mūsų pasitaiko situacijų, kai reikia derinti darbo ir asmeninius reikalus ir turime nuspręsti, kam konkrečiu momentu teikti pirmenybę. Kartais be jokių dvejonių atsitraukiame nuo darbo, nes tiesiog niekas kitas negali paimti iš darželio apsirgusio vaiko. Kartais vietoje iš anksto suplanuotos vakarienės su draugais, liekame darbe ir ruošiame skubų pasiūlymą svarbiam klientui. O kartais, nepaisant blogos savijautos, einame į darbą, nes šventai tikime, kad be mūsų kažkas neįvyks ar net sugrius. Kiekviena iš šių situacijų iliustruoja dirbančių žmonių balansavimą tarp darbo ir asmeninių reikalų.

Darbo ir asmeninio gyvenimo balansas – tai tinkamas prioritetų paskirstymas tarp „darbo“ (tikslų siekimo, karjeros, ambicijų) iš vienos pusės bei svarstyklės3„gyvenimo“ (sveikatos, šeimos, poilsio, malonumų, asmeninio tobulėjimo) iš kitos pusės. Nėra vieno universalaus darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros recepto – kiekvienas turime savo gyvenimą ir savo prioritetus. Svarbu, kokiais kriterijais remdamiesi nusistatome prioritetus ir kaip jaučiamės jais vadovaudamiesi, todėl ir individualus balansas kasdien gali būti vis kitoks.  Kalbant kitais žodžiais, laikas, skirtas darbo ir asmeniniams reikalams kasdien gali būti skirtingas, lygiai kaip ir psichologinis įsitraukimas ir įsipareigojimas darbiniams ar asmeniniams vaidmenims.

Remiantis įvairių tyrimų išvadomis, galima įvardinti svarbiausius faktorius, nuo kurių priklauso, kaip sekasi balansuoti tarp darbo ir asmeninių įsipareigojimų.

  • Darbo savaitės trukmė. Jei nuolat dirbama daugiau nei 45 val. per savaitę daugėja konfliktų tarp atskirų vaidmenų. Tai reiškia, kad tiesiog trūksta laiko, kuris būtų skiriamas sutuoktiniams, vaikams, tėvams, draugams. Tuo labiau trūksta laiko sau – poilsiui, tobulėjimui ar tiesiog pabuvimui su savimi.
  • Autonomiškumo darbe lygis. Tie, kurie patys priima su savo darbu susijusius sprendimus, kurie gali lanksčiai rinktis kada ir kokioje vietoje (biure, namie ar viešoje erdvėje) dirbti, jaučiasi geriau, efektyviau derina darbo ir asmeninius įsipareigojimus.
  • Palaikantys tarpusavio santykiai tiek darbe, tiek už jo ribų. Draugiški, pagarbūs, tarpusavio supratimu ir bendradarbiavimu pagrįsti santykiai su kolegomis didina pasitenkinimą darbu, mažina darbe patiriamą įtampą, padeda pasiekti tikslų greičiau ir su mažesnėmis energetinėmis sąnaudomis. Tuo tarpu geri santykiai šeimoje leidžia dalintis namų ruošos darbais, vaikų auklėjimo rūpesčiais, yra teigiamų emocijų šaltinis. Be to, labai svarbus yra mažiau dirbančių šeimos narių noras ir pasiruošimas padėti daugiau dirbantiems šeimos nariams. Tačiau palaikančių santykių neturėsime jų nepuoselėdami. Tam reikia ir laiko, ir pastangų, kitaip kalbant, svarbu neužmiršti, kad bendravimas neturėtų būti išbraukiamas iš prioritetinių veiklų.
  • Asmenybės ypatumai. Tvirti, pasitikintys savimi žmonės sąmoningiau ir sėkmingiau derina darbinius ir asmeninius vaidmenis. Jie vadovaujasi asmenine, savomis vertybėmis paremta profesinės bei asmeninės sėkmės samprata ir yra mažai priklausomi nuo to, kaip jų pasiekimus vertina kiti. Be to, pasitikintys savimi žmonės lengviau nusistato psichologines ribas, moka pasakyti „ne“ tiek nereikalingiems, nesvarbiems įsipareigojimams, tiek beprasmiams užsiėmimams, tiek nepagrįstiems kitų žmonių lūkesčiams.

Prioritetų paskirstymas tarp darbo ir asmeninių įsipareigojimų nėra tikslas. Tai yra priemonė darbo ir asmeninimas tikslams pasiekti.

Ar šį vakarą liksite ruošti skubaus pasiūlymo svarbiam klientui ar vakarieniausite su draugais? Atsakymas kaskart gali būti kitoks.

Autorė: Mirolanda Trakumaitė, OVC Consulting vyr. konsultantė


Paskutinės naujienos