Naujienos

Naujienos

Vidinių trenerių darbas besimokančiose organizacijose

2016-05-05
Vidinių trenerių darbas besimokančiose organizacijose

Vidinis lektorius organizacijoje – sąvoka skambanti pakankamai ambicingai. Gali atrodyti, kad organizacija ilgai ruošiasi, specialiai atrenka ir ugdo šiai funkcijai tinkančius darbuotojus, ruošia profesionalias mokymų programas ir sudarydama metinius vidinių mokymų planus, organizuoja mokymus specialiai atrinktiems darbuotojų grupėms.

OVC Consulting konsultantas Kšištof Zmitrovič teigia, jog praktikoje, viskas vyksta daug paprasčiau ir kad vargu, ar kas nors šimto žmonių organizacijoje apsiimtų savanoriškais pagrindais vystyti tokį projektą, kai esi pasamdytas dirbti kitam darbui.

Štai keletas galimų scenarijų, kaip organizacijose atsiranda vidiniai lektoriai:

  • Paslaugų ar prekių pardavimo organizacija turinti daug skirtingų produktų, atėjus naujam darbuotojui, privalo darbuotoją tinkamai supažindinti su įmonės produktais. Dažniausiai organizacijoje yra paskiriamas atsakingas žmogus – tiesioginis vadovas ar patyręs kolega. Taigi, naujam darbuotojui organizuojami ir vedami mokymai apie produktus. Su laiku pastebima, kad ši praktika veikia tinkamai ir galima plėtoti ne tik techninius produktų mokymus, bet apmokyti naujus darbuotojus, kaip organizuoti darbą, kaip pardavinėti efektyviau, kaip spręsti sudėtingas aptarnavimo situacijas ar tvarkytis su klientų prieštaravimais. Žingsnis po žingsnio taip atsiranda vidiniai mokymai.

 

  • Organizacija turi stiprią vidinę kultūrą bei vertybes, ir dėl to skiria daugiau dėmesio naujų darbuotojų įvedimui. Iš pradžių, tai gali būti trumpi asmeniniai pokalbiai su naujai atėjusiu darbuotoju ir supažindinimas su vidinėmis tvarkomis. Su laiku naujų darbuotojų daugėja ir organizacija nusprendžia, kad nori tai daryti kokybiškai. Sukuriama naujų darbuotojų mokymų programa ir šios programos kūrėjai tampa vidiniais lektoriais. Vėliau pastebima, kad ir patyrusiems darbuotojams taip pat nepakenktų mokymai, nes kai kurie dalykai pasimiršo, o kai kurie atsirado dėl organizacijos pokyčių. Tampa svarbu, kad visi vienodai suprastų informaciją. Laikui bėgant atsiranda ir naujai atėjusių vadovų mokymai bei mokymai kitomis temomis.

Atsiradimo variantų, gali būti ir daugiau, OVC Consulting nusprendė pasidomėti, kaip Lietuvos organizacijose kyla idėjos turėti žmones, gebančius mokyti kolegksistof-2as ir kaip jiems sekasi.

Apklausoje dalyvavo 15 organizacijų, turinčių vidinius lektorius. Tyrimas atskleidė, kad pagrindinės organizacijose lektorių atsiradimo priežastys yra šios:

  • Noras įgalinti žmones ir jų iniciatyvas.
  • Būtinumas dengti pasikartojantį mokymosi poreikį.
  • Lūkestis, kad vidiniai lektoriai geriau supranta vidinę kultūrą ir darbo specifiką, nei išoriniai lektoriai.

Tyrime dalyvavusios organizacijos nurodė, kad niekas vidinių lektorių specialiai neruošė, o ir vėliau, kai procesas organizacijoje būna įsibėgėjęs, vidiniai lektoriai mokosi dažniausiai savarankiškai nagrinėdami temą, mokydamiesi iš praktikos.

Kaip pavyksta suderinti pagrindines darbo funkcijas su lektoriaus darbu? Tyrimo duomenimis vidiniai lektoriai dažniausiai (45%) praveda iki 3 mokymų per mėnesį. Tokių mokymų trukmė retai būna ilgesnė negu 0,5 dienos. Daugiau mokymų praveda tie vidiniai lektoriai, kurių mokymų vedimas yra viena iš pagrindinių darbo funkcijų ir tokių organizacijų mokymai gali būti iki 2 dienų trukmės, OVC Consulting konsultantas K. Zmitrovič mano, kad tai reiškia, jog šios organizacija supranta mokymosi proceso kokybės svarbą.

Tyrimas parodė tendenciją, jog Lietuvos organizacijos vis dažniau investuoja į darbuotojų minkštųjų kompetencijų ugdymą, pasitelkdamos vidinius resursus ir vidinių ekspertų parengimą mokymų vedimui. Dažniausios vidinių lektorių vedamų bendrinių kompetencijų mokymų temos:

Vidinių lektorių tyrimo rezultatai

 

Pastebimas retesnis su vadovavimu susijusių temų vedimas ir tai yra bendras dėsningumas organizacijoms. Nors K. Zmitrovič pastebi tendenciją, kad vidurinio lygmens vadovų ugdymui vis dažniau pasitelkiami ir vidiniai organizacijų lektoriai.

Kadangi vidiniai lektoriai, dažniausiai yra savarankiškai ugdantys savo, kaip lektoriaus kompetencijas, tyrimo rezultatai parodė, jog yra susiduriama ir su tam tikromis problemomis: sudėtingų situacijų auditorijoje valdymas, nuobodulys vedant tos pačios temos mokymus arba pervargimas. Konsultantas K. Zmitrovič tokią situaciją komentuoja taip: „Jeigu turite vidinius lektorius, nepamirškite, kad jiems irgi svarbus tobulėjimas ir palaikymas, bei svarbios profesionalios lektoriavimo žinios.“